No voihan hemmetti: Lahjakas nuori naisnostaja raportoi, että nyt meni polvet. Tuskin pystyy tuoliin tai pöntölle istumaan kivulta. Pakkolepo edessä.

Tekisi mieli sanoa, että mitäs minä olen sanonut, mutta en sano, kun en oikeasti tiedä yhtään mitään mistään. Sitä vain olen ajatellut ennenkin, että aika oleellisia eroja on minun treenitavassani ja näiden nuorempien ohjelmissa mitä tulee toistojen määrään.

Itse luotan mieluummin siihen, että kun tekee sopivan määrän toistoja (eikä yhtään ylimääräistä) riittävän kovilla painoilla (eikä yhtään ylimääräistä), niin tulosta pitäisi tulla. Näiden nuorempien ohjelmissa tuntuu olevan toistoja kymmenittäin enemmän per treeni kuin minulla. Kaipa ne nuoret palautuvatkin eri tavalla kuin vanhat, mutta silti toistojen määrä on huima.

Eipä siinä mitään, kukin taaplaa tavallaan, mutta jo silmällä katsomalla voin suoraan sanoa, että ei minulla paikat ja nimenomaisesti nivelet kestäisi sellaisia määriä hinkkausta. En viitsi edes ottaa riskiä.

Sekin tulee mieleen, kuinka ehkä vuosi sitten eräs toinen aikuisempi naisnostaja totesi, että nainen ei voi menestyksekkäästi treenata täysin samalla tavalla kuin miehet. Että niitä eroja vain on, vaikka kuinka sukupuolten tasa-arvoa kannattaisi. Olisiko se ero sitten siitä, että naisen elimistössä hormonit sun muut pitävät nivelet ja sidekudokset joustavampina kuin miehillä siltä varalta, että nainen joutuu silloin tällöin pusertamaan itsestään vauvan ulos lonkkaluiden välistä?

Intuitiivisesti ajatellen lihakset toimivat naisilla ja miehillä samalla tavalla, kasvavat ja vahvistuvat samojen periaatteiden mukaan, mutta naisen kohdalla on otettava vielä tarkemmin huomioon se, mihin ne lihakset kiinnittyvät.

 

pregnanttraining.jpg