Penkkipunnerrus on mystinen laji. On näköjään aivan mahdollista olla normaalina päivänä vaikeuksissa jopa 60-65 kilon kanssa, nostaa kisassa 70 kg, tyriä normaaliin tapaan 72,5 kg (enemmästä ei olisi kannattanut edes haaveilla) ja kaksi viikkoa myöhemmin nostaa salilla suhteellisen vaivaton 3 x 70 kg, joka antaisi laskurin mukaan maksimiksi 77 kg. Eikä uudella ohjelmalla ole treenattu kuin vasta vajaat kaksi viikkoa.

Uusi tavoite on toukokuun loppuun mennessä nostaa salikisassa 80 kg.

Kaksi vuotta sitten se taisi olla, kun menin ensimmäistä kertaa pyytämään ammattimaiselta personal trainerilta opastusta voimanoston tekniikoihin. Sillä reissulla ehdoton maksimitulos penkissä oli tyrmistyttävän heikko 47,5 kg. Silloin saamillani neuvoilla, muita nostajia tarkkaillen, itse netistä artikkeleita lukien ja opetusvideoita katsellen sekä sitkeästi salilla puurtamalla olen sentään saanut maksimin hinattua hitaasti mutta tuskallisesti jonnekin 60 kg:n paremmalle puolelle, mutta siihen se on jäänyt jumittamaan ja päivän tulos on aina ollut täysin tuulten armoilla  -  mahdoton ennakoida.

Tuolloin saamani opastuksen jälkeen olen ollut siinä uskossa, että se on vain itse yritettävä keksiä, kuinka homma toimii. Ei sitä oikein kukaan voi opettakaan, jos kerran kokenut ammattilainen ei pysty enempää asioita avaamaan ja ongelmia poistamaan. Ei vain ole minun lajini tuo penkkipunnerrus.

Vasta nyt SM-kisojen jälkeen, kun olin tarpeeksi tympiintynyt omaan räpellykseeni penkissä, olin valmis nöyrtymään ja kysymään uudestaan ulkopuolisten neuvoja. Ja kas: Penkkipunnerrus avautui aivan uudella tavalla!

Yksi ainoa harjoitus, "ilmarintapenkki", korjasi tekniikastani niin monta asiaa kerralla, että jo parin viikon jälkeen muutos on dramaattinen. Touhujani salilla pari vuotta seurailleet vakiomörötkin ihmettelevät, kuinka ero aiempaan voi olla näin iso näin lyhyessä ajassa. Epäilemättä joku saattaa kysyä sitäkin, mitä aineita olen mahtanut vetää. Joku kysyy aina.

Oliko ensimmäinen penkkipunnerruksen opastajani sitten todellakin aivan luokattoman huono personal trainer? Ei minun mielestäni. Täytyy muistaa, että olen kuitenkin tässä kaksi vuotta puurtanut aiheen parissa pohjatyötä, joten se nostaja joka nyt kyselee neuvoja, on aivan eri nostaja kuin se täysin aloittelija, joka kysyi neuvoa kaksi vuotta sitten.

Pohjatyö lihasten kanssa on pakko tehdä ensin ja siihen menee aikaa kuukausia ja vuosia. Ei aloittelijaa yksinkertaisesti voi opettaa tekemään asioita, joihin tarvitaan täysin eri tilaan treenattu lihaksisto. Tämän olen lukenut ja kuullut lukemattomia kertoja, mutta nyt sen merkityksen vasta oman tekemisen kautta kunnolla tajuaa. Ei ole voimanostossa oikoteitä.

 

bulls.jpg